اداره حقوقی و رسیدگی به شکایات
یکی از مهمترین حوزههایی که بخشهای مختلف دانشگاه بهطور روزمره با آن سروکار دارند، قوانین و مقررات آموزشی، پژوهشی، استخدامی و... است. با توجه به پراکندگی قوانین و مقررات، آشناسازی واحدهای مختلف دانشگاه با قوانین و مقررات مربوط به حوزه کاری خود و نظارت بر اجرای آنها، میتواند موجب کاهش قابل توجه هزینههای احتمالی دانشگاه و ارکان آن یعنی اساتید، دانشجویان و کارمندان دانشگاه شود.
از سویی، رسیدگی به شکایاتی که منشأ آنها برداشتهای مختلف از قوانین، مقررات و قراردادهای مختلف ناظر بر دانشگاه است، می تواند موجب کاهش پرونده های مطروحه علیه دانشگاه شود. اداره نظارت بر آییننامه ها، بخشنامه ها و شیوه نامه ها و رسیدگی به شکایات، با هدف توانمندسازی اساتید، دانشجویان، کارمندان و کلیه افرادی که در دانشگاه اشتغال دارند، کاهش هزینههای دانشگاه، تقویت حاکمیت قانون در ارکان و واحدهای مختلف دانشگاه و کمک به مسئولان دانشگاه در جهت تصویب و اجرای مقررات به نحو مطلوب، تشکیل میشود.
از آنجا که قراردادها و موافقتنامه های متعددی در زمینه های مختلف آموزشی، رفاهی، پژوهشی، ساخت وساز و... بنا به نیاز واحدهای مختلف دانشگاه و بعضاً بنا به نیاز واحدها و مؤسسات خارج از دانشگاه وصول میگردد، این اداره ضمن تنظیم و بررسی این قراردادها، به انطباق مفاد و مندرجات آنها با قوانین و مقررات موضوعه، آییننامهها، بخشنامهها و آیین نامه مالی و معاملاتی دانشگاه اقدام مینماید. نظارت بر حسن انجام تعهدات و رعایت مفاد آنها از دیگر وظایف و اختیارات این اداره است.
نظر به اینکه اختلافات و دعاوی متعددی در خصوص املاک و مستغلات و اراضی دانشگاه وجود دارد، این اداره نسبت به جمعآوری اسناد و مدارک مربوط و عندالزوم مراجعه به سازمانها و ادارت ذیربط جهت پیگیری تا حصول نتیجه یعنی مستند سازی و اخد سند رسمی، اقدام مینماید. طرح دعوا له دانشگاه و پیگیری دعاوی علیه دانشگاه در مراجع اداری، قضایی و شبه قضایی از دیگر وظایف و اختیارات این اداره است.
داره حقوق مالکیت فکری با هدف تأمین و تثبیت حقوق مالكيت فکری دانشگاه از طريق طرح، تعقيب و دفاع از دعاوي و انجام اقدامات لازم به منظور حل و فصل مسائل حقوقي مالكيت فکری، امور ثبتي مربوط به اموال فکری و حقوق دانشگاه و حمایت از نوآوریهای صورت گرفته در دانشگاه، ایجاد میشود.