سوالات متداول

  • 1- رتبه علمی یک دانشگاه را از کجا پیدا کنیم؟

    • دستیابی به رتبه‌بندی دانشگاه‌های ایرانی با بازدید از وبگاه‌های https://www.uniref.ir/ و https://ur.isc.ac/ امکان‌پذیر است.
    • دستیابی به رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در سطح بین‌المللی با بازدید از وبگاهhttps://www.topuniversities.com/ امکان‌پذیر است.
  • 2- دسترسی به رتبه وبگاه‌های دانشگاهی چگونه امکان‌پذیر است؟

    • دستیابی به رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در سطح بین‌المللی با بازدید از وبگاه https://www.webometrics.info/ امکان‌پذیر است.

    • وبگاه https://www.jetseo.ir/ هم یک وبگاه ایرانی است که تمامی وبگاه‌های ایرانی را بر اساس سئو آنها (مجموعه فعالیت‌های وبگاه‌ها در طراحی، تعییت راهبرد محتوایی و تولید محتوا) رتبه‌بندی می‌کند و اطلاعاتی مانند تعداد خطاهای فنی و محتوایی، کلیدواژه‌های پرتکرار، فهرست رقبا، بررسی برچسب‌ها، تحلیل پیوندهای وبگاه و ... را در اختیار می‌گذارد.

    • وبگاه الکسا نیز یکی از وبگاه‌های معروف در این زمینه است که با مراجعه به پیوند https://www.analytics.upseo.ir/ می‌توان رتبه الکسای وبگاه مربوطه را مشاهده کرد.

  • 3- برای ثبت تلفظ صحیح نام‌های خارجی از چه وبگاهی کمک بگیریم؟

    دو وبگاه https://fa.forvo.com/ و https://www.pronouncenames.com/ در زمینه تلفظ صحیح نام‌های خارجی فعالیت می‌کنند.

  • 4- برای دانستن چارک (Q) مجلات بین‌المللی به چه وبگاهی مراجعه کنم؟

    • براساس شاخص چارک که به چهار دسته Q1، Q2، Q3 و Q4 تقسیم می‌شود، امکان مشخص‌کردن جایگاه هر مجله از میان چهار چهارک موجود در زیرگروه تخصصی‌اش میسر می‌گردد. اگر مجله‌ای بتواند در بخش اول؛ یعنی چارک نخست و همان Q1 قرار بگیرد، یعنی در بهترین جایگاه در میان مجلات تخصصی زیرگروه خودش قرار گرفته است.

     

    • برای یافتن چارک مجلات WOS می‌توانید به فهرست مجلات JCR مراجعه کنید که در ‌قسمت گزارش‌‌های سالانه JCR در بخش خدمات پژوهشی کتابخانه مرکزی آمده است. همچنین برای یافتن چارک مجلات در Scopus می‌توانید در وبگاه SJR: Scimago Journals and Country Ranks مجله مدنظر خود را جست‌وجو کنید و چارک آن را بیابید.
  • 5- برای دانستن شاخص یا اچ ایندکس مجلات بین‌المللی به چه وبگاهی مراجعه کنم؟

    • اچ ایندکس یا شاخص H یا همان H-Index یک شاخص عددی است که نشان می‌دهد یک پژوهشگر تا چه اندازه بازدهی داشته و چقدر بر پیشرفت علم در رشته خود موثر بوده‌است.
    • شیوه محاسبه شاخص H یا اچ ایندکس بسیار ساده است. این شاخص برابر است با تعداد آثار علمی منتشرشده توسط یک محقق که هر یک از آن‌ها دست‌کم به‌اندازه تعداد آثار او مورد استناد قرار گرفته باشند.

             مثال: اگر شاخص H من برابر ۸ باشد، این بدان معناست که من ۸ اثر علمی به چاپ رسانده‌ام که هر یک از آن‌ها حداقل ۸ بار مورد               استناد قرار گرفته‌اند.

    • برای دستیابی به شاخص اچ ایندکس، می‌‏توانید به پایگاه‌های Scopus ،ISI و Google Scholar مراجعه کنید.
  • 6- نشریات معتبر به چه نشریاتی گفته می‌شود؟

    • نشریه معتبر داخلی

    نشریه‌ای است که در فهرست نشریات معتبر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و یا نشریات معتبر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده و در عین حال در فهرست مجلات لغو اعتبار شده داخلی قرار نداشته باشد.

    ملاک بررسی اعتبار این مجلات شرایط فعلی آنهاست. فهرست نشریه‌های معتبر و لغو اعتبار شده داخلی، پس از انتشار، در صفحه مدیریت امور پژوهشی دانشگاه قرار می‌گیرد، در عین حال این فهرست در دبیرخانه کمیسیون نشریات این وزارتخانه‌ها نیز قابل دسترس است.

    نشریاتی که علاوه بر درجه علمی - پژوهشی، دارای یکی از نمایه‌های استنادی ISI ،JCR ،ISI ،WOS ،Scopus یا ISC و یا یکی از نمایه‌های تخصصی معتبر باشند از امتیاز پژوهشی بیشتری برخوردار خواهند بود.

    • نشریه معتبر خارجی

    نشریه‌ای است که دارای یکی از نمایه‌های استنادی ISI یا Scopus و یا یکی از نمایه‌های تخصصی معتبر باشد.

    پیش‌ شرط اعتبار هر مجله خارجی، قرار نداشتن در فهرست نشریات نامعتبر (Black List) است که پس از ابلاغ از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در صفحه مدیریت امور پژوهشی دانشگاه قرار می‌گیرد.

    نشریاتی که دارای ضریب تاثیر (Impact Factor) بوده و در فهرست نشریات ISI - JCR قرار بگیرند، به تناسب میزان ضریب تاثیر و با توجه به ضریب تاثیر متوسط و مجموع نشریات زمینه انتشار مجله (category) دارای امتیاز پژوهشی بیشتری هستند.

    نشریات، بر اساس کیفیت، در بین مجلات هم زمینه‌ خود به چهار بخش تقسیم می‌شوند؛ در این تقسیم‌بندی چارک‌های بالاتر دارای اعتبار پژوهشی بیشتری هستند. این اطلاعات هر سال منتشر و به‌روز می‌شوند.

  • 7- نشریات نامعتبر به چه نوع نشریاتی گفته می‌شود؟

    • مجلات نامعتبر یا مجلات موجود در Black List مجلاتی هستند که بیشتر به دلیل علمی و گاه به سایر دلایل از سوی وزارت علوم معرفی می‌شوند و چاپ مقاله در آن‌ها هیچگونه امتیازی برای فرد در داخل ایران ندارد. مجلات نا معتبر افزون بر نامعتبر شدن در بازه‌ای از زمان، دارای یک وبگاه برخط/ آنلاین و شماره شاپا (ISSN) واقعی هستند. این مجلات به دلایل متفاوتی از جمله چاپ بیش از حد مقالات در یک شماره و نوبت چاپ، داوری‌های کوتاه مدت و سریع، چاپ کردن مقالات نامرتبط با حوزه تخصصی مجله، نداشتن فرآیند شفاف و منطقی پذیرش و چاپ و عواملی از این دست نامعتبر تشخیص داده شده و از زمانی که نامعتبر اعلام شوند چاپ در این مجلات دیگر هیچ امتیازی برای پژوهشگر به همراه ندارد. در نتیجه، این مجلات در فهرست سیاه یا همان Black List قرار می گیرند. برای دسترسی به فهرست این مجلات به پیوند مراجعه کنید.

  • 8- انتشارات خاکستری به چه نوع منابعی گفته می‌شود؟

    انتشارات خاکستری اصطلاحی است برای آثاری که با روش‌های متداول نشر منتشر و توزیع نمی‌شوند. مانند خبرنامه‌ها، گزارش‌ها، پایان‌نامه‌های دکتری، و گاهی، مجموعۀ سخنرانی‌های ارائه‌شده در همایش‌ها و سمینارها. ناشران یا تولیدکنندگان انتشارات خاکستری مؤسسات پژوهشی، دانشگاه‌ها، مقامات بین‌المللی و شرکت‌های صنعتی هستند که آثارشان را برای گروهی ویژه و با هدفی خاص تدوین می‌کنند. به‌سبب آن‌که شمارگان و توزیع این آثار محدود است، دستیابی و حتی اطلاع از انتشار آن‌ها بسیار مشکل است. امروزه، کوشش می‌شود با ساختن پایگاه‌های انتشارات خاکستری در اینترنت، دستیابی به این نوع انتشارات برای محققان آسان‌تر شود.

  • 9- نشریات جعلی به چه نوع نشریاتی گفته می‌شود؟

    نشریه جعلی یا تقلبی نشریه‌ای است که هرچند در ظاهر مجله‌ای معتبر، با نمایه بسیار معتبری است، اما با کنکاشی که در آن انجام می‌شود، مشخص می‌گردد که در واقع، فرد یا اشخاصی از عنوان یک مجله معتبر سوء استفاده می‌کنند و از مطالب، کپی و به نام آن مجله ثبت و اقدام به کلاهبرداری و فریب قشر فرهیخته می‌کنند.

    دسته ای دیگر از مجلات وبگاه جعلی و شماره شاپای (ISSN) جعلی و تقلبی دارند. برای مثال، در زمان چاپ مقاله، یا مقاله را به صورت برخط/ آنلاین نمایه نمی‌کنند، یا در وبگاه‌های فرعی با نشانی متفاوت نمایه می‌کنند یا در حالت سوم، مجله چاپ برخط/ آنلاین ندارد. فهرست مجلات نامعتبر یا جعلی به صورت پیوسته روزامد می‌شود و ملاک سنجش و ارزیابی اعتبار مجلات، جدیدترین نسخه اطلاعات است، زیرا برای مثال، به هر دلیلی یک مجله که نامعتبر ارزیابی شده، می‌تواند پس از اصلاح شرایط، دوباره درخواست دریافت ISSN و قرار گرفتن در فهرست مجلات معتبر را داشته باشد

  • 10- نشریات انتشارات نامعتبر به چه نوع نشریاتی گفته می‌شود؟

    مجله‌هایی که دارای فرایند داوری نیستند، یا فرایند داوری در آنها استانداردهای لازم را ندارد، بی اعتبار اعلام می شوند. تاریخ وارد شدن نام این مجله‌ها در فهرست مجلات بی اعتبار، مهم است و از آن تاریخ است که دیگر چاپ مقاله در آنها امتیازی ندارد. اطلاعات این مجلات در وبگاه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با نشانی اینترنتی http://journals.msrt.ir  وجود دارد. با استفاده از کلید دکمه فهرست‌ها می‌توان فایل گزینه نشریات نامعبر را به صورت PDF دانلود کرد.

  • 11- نشریات سفید به چه نوع نشریاتی گفته می‌شود؟

    نشریات سفید یا معتبر نشریاتی هستند که شرایط کمی و کیفی لازم برای وجاهت علمی را دارند و بدیهی است که همه فرآیندهای مورد نیاز در امتیازدهی مقالات، نظیر اعتبار ویژه و سایر با لحاظ نمودن در  این نوع نشریات برای مقاله‌های چاپ شده اعمال خواهد شد.

  • 12- چطور کد ORCID بگیرم؟

    ورود به وبگاه اصلی https://orcid.org

      روی  گزینه sign in  یا همان «ورود» کلیک می‌کنید. در صورتیکه پیشتر عضو نشده‌اید، گزینه Register now یا همان «اکنون ثبت نام» می‌زنید.   اطلاعات شخصی خواسته‌شده را کامل و بعد از طی مراحل کد را دریافت کنید. برای توضیحات بیشتر به نشانی زیر مراجعه کنید.

     https://ijme.mui.ac.ir/files/site1/files/orcid_help.pdf

  • 13- چطور مجلات معتبر داخلی را شناسایی کنم؟

    نشریات معتبر داخلی مجله‌هایی هستند که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور، آن‌ها را تأیید کرده است. برای بررسی اعتبار نشریات داخلی می‌توانید مجلۀ مدنظر خود را در «سامانۀ رتبه‌بندی نشریات علمی»، «سامانۀ نشریات علمی جهان اسلام» و «نشریات علمی مصوب در بانک اطلاعات نشریات کشور» جست‌وجو و اعتبار آن را بررسی کنید. خوب است بدانید، اگر نام نشریۀ شما در «فهرست مجلات نامعتبر و جعلی» آمده باشد، بدان معنی است که آن نشریه فاقد اعتبار است.

     

  • 14- چگونه در گوگل اسکالر پروفایل ایجاد کنم؟

    یکی از راه‌های بالابردن رؤیت‌پذیری یا دیده شدن، و ارتقاء استناد، ایجاد پروفایل در شبکه‌های اجتماعی علمی مانند گوگل اسکالر است است.

    برای ایجاد پروفایل در google scholar ابتدا نیاز به یک حساب گوگل (gmail) و یک ایمیل دانشگاهی داریم.

    برای ایجاد پروفایل ابتدا وارد آدرس scholar.google.com شوید و سپس روی My Citation کلیک نمایید.

    - سپس با وارد کردن نام کاربری و کلمه عبور خود (مربوط به جی‌میل) وارد سایت شوید.

    - در صفحه باز شده در قسمت Name، نام و نام خانوادگی خود را به زبان انگلیسی و به همان شکلی که در مقالات می‌نویسید وارد نمایید.

    - در قسمت Affiliation (وابستگی سازمانی)، نام سازمان خود را بنویسید.

    - در قسمت Email for verification، ایمیل دانشگاهی خود را وارد کنید.

    - در قسمت Areas of interest، زمینه‌های پژوهشی خود را وارد کنید.

    - سپس روی Next step کلیک کنید. در این قسمت شما باید مقالات خود را به فهرست add نمایید.

    - بعد از اضافه شدن مقالات کلید next step را بزنید.

    - در صفحه بعد گزینه اول (Automatically update the list…) را انتخاب نموده و کلید Go to my profile را بزنید.

    حال پروفایل شما ایجاد شده است و یک ایمیل تأیید به ایمیل دانشگاهی شما فرستاده می شود که باید آن را تأیید نمایید.

    - از صفحه پروفایل خود Make it Public را کلیک کنید تا پروفایل شما به‌طور عمومی قابل دسترسی باشد و از گوگل اسکالر قابل جست‎وجو باشد.

    * دقت کنید که اگر ایمیل دانشگاهی خود را تأیید نکنید، پروفایل شما قابل دسترسی برای عموم نخواهد بود.

  • 15- چطور بفهمیم نشریه‌ای در Scopus نمایه می‌شود؟

    برای این ‌منظور، توصیه می‌شود که اطلاعات کتاب‌شناختی و به‌ ویژه ISSN نشریه را در یکی از وبگاه‌های زیر بررسی کنید:

    SJR :Scimago Journals and Country Ranks

    ‌وبگاه پایگاه اسکوپوس Scopus.

    اگر نشریه در این وب‌وبگاه‌ها بازیابی شد، به‌ معنای این است که در Scopus نمایه‌شده است.

  • 16- چگونه بفهمیم نشریه‌های ISI است؟

    نشریاتی که در پایگاه Journal Citation Report  (JCR) ثبت شده‌اند، مجلاتی هستند که در ISI نمایه‌شده‌‌اند.  دسترسی به JCR رایگان نیست؛ اما می‌توانید از Master Journal List استفاده کنید که دسترسی به آن آزاد است. در این قسمت، نام نشریه یا  International Standard Serial Number (ISSN ) آن را جست‌وجو کنید و سپس پایگاهی که مجله در آن نمایه‌شده است را بررسی کنید. اگر نشریۀ مدنظر شما در Science Citation Index یا Social Science Citation Index نمایه‌شده باشد، آن نشریه در ISI نمایه‌شده است. توجه داشته باشید که ISI به‌ معنای Institute of Scientific Information است که در حال حاضر، به شرکت  Clarivate Analytics تعلق دارد؛ اما به اشتباه آن را ISI می‌نامند.

  • 17- چگونه بفهمیم مجله‌ای که به دنبال آن هستیم در هسته مرکزی WOS یا core collection وجود دارد؟

    نام مجلۀ خود را در Master Journal List به نشانی http://mjl.clarivate.com بازیابی کنید. سپس از بخش coverage بررسی کنید که آیا آن مجله در یکی از پایگاه‌های هستۀ مرکزی نمایه‌شده است یا خیر.

  • 18- چگونه بفهمیم مجله‌ای که در پی آن هستیم در JCR وجود دارد؟

    هرسال فهرست مجلات JCR منتشر می‌شود. برای یافتن فهرست مجلات JCR در سال مورد نظر، به‌ قسمت «گزارش‌‌های سالانۀ JCR» در بخش علم‌سنجی کتابخانه مرکزی مراجعه کنید.

  • 19- چگونه Impact Factor مجلات را پیدا کنیم؟

    ضریب تاثیر(Impact Factor)  یک شاخص کمی است که برای ارزیابی، مقایسه و رتبه‌بندی نشریات علمی در رشته‌های مختلف در سطح ملی یا برای مقایسه مجله‌ها در سطح بین‌المللی به کار گرفته می‌شود. این شاخص هر چقدر بالاتر باشد نشان از ارجاع بیشتر به مقالات این مجلات می باشد. همچنین نشان‌دهنده فراوانی استنادهایی است که در طول یک دوره زمانی مشخص، مثلا دوره دو یا پنج ساله به یک مقاله چاپ‌شده در یک نشریه داده می‌شود.

    ضریب تاثیر به صورت سالانه توسط موسسه"Clarivate"در قالب JCR منتشر می‌شود. این موسسه هر سال در ماه ژوئن، ضرایب تاثیر مجلات در سال پیش را منتشر می‌کند که البته دستیابی به آن رایگان نیست. این شاخص از آن‌جا دارای اهمیت است که انتشار مقاله با ضریب تاثیر بالا، شانس خوانده شدن آن را نیز افزایش می‌دهد. از این رو، پژوهشگران برای انتشار مقالات خود همواره به دنبال مجلاتی با ضریب تاثیر بالا هستند.

    برای پیدا کردن ضریب تاثیر یا IF، علاوه بر پایگاه JCR (Journal Citation Reports)، وبگاه https://www.scimagojr.com نیز می تواند اطلاعات مربوط به ضریب تاثیر مجلات را در اختیار قرار دهند. همچنین، به طور معمول ضریب تاثیر مجلات در صفحه ابتدایی نشریات ذکر می‌شود.

  • 20- هسته مرکزی یا Core Collection در ISI چیست؟

    درنمایه اسنادی Web of Science، نمایه‌های زیر هسته مرکزی نشریات هستند.

    Art & Humanities Citation Index (AHCI)

    Science Citation Index Expanded (SCIE)

    Social Sciences Citation Index (SSCI)

    Emerging Source Citation Index (ESCI)

  • 21- نشریه نمایه‌شده در ESCI (Emerging Sources Citation Index) با نشریه‌های نمایه‌شده در SCI چه تفاوتی دارند؟

    در نشریات نمایه‌شده در ESCI (نمایه استنادی منابع نوظهور)، ضریب تاثیر یا IF محاسبه نمی‌شود، اما هر سال کیفیت این نشریه‌ها برای انتقال به SCI ارزیابی می‌شود. پایگاه ESCI رقابت بسیار فشرده مجلات در پایگاه‌های SCIE، SSCI وAHC  از مجموعه تامسون رویترز را به‌صورت عینی و آشکار و قابل ارزیابی برای همه بیان می‌کند

  • 22- معادل شاخص IF در مجلات Scopus چیست و چگونه این شاخص را بیابم؟

    در اسکوپوس مجلاتی که نمایه می‌شوند شاخص SJR Indicator دارند که از طریق جستجو در وبگاه https://www.scimagojr.com می‌توان آنها را یافت. هر چه شاخص SJR در مجلات اسکوپوس بیشتر باشید مجله از اعتبار بیشتری برخوردار است.

    از نظر اعتبار SJR در Scopus  معادل IF در Web of science  است

  • 23- مجلات هسته چیست؟

    مجلات هسته، آن گروه از نشریاتی هستید که بیشترین استنادها به آنها صورت گرفته است و همواره چند جایگاه نخست در صدر فهرست رتبه‌بندی را به خود اختصاص می دهند. شناسایی مجلات هسته می‌تواند کتابخانه‌ها را در تعیین نیاز واقعی مراجعان، بهبود روند تأمین منابع موردنیاز، حذف موارد غیرضروری و بهینه‌سازی تخصیص بودجه یاری نماید. تعیین تعداد دقیق آنها با استفاده از قانون برادفورد و محاسبات مربوط به آن صورت می‌گیرد.

  • 24- اگر نام خود را در مقالات مختلف به چند گونه نوشته باشم چگونه میتوانم آن را Scopus اصلاح کنم؟

    ابتدا در پایگاه Scopus  در بخش (create account) ثبت نام کنید.  پس از ورود، نام خود را از بخش search جستجو کنید. فهرستی از نویسندگان هم‌نام یا دارای تشابه اسمی ارائه می‌شود. پس از انتخاب گزینه‌هایی که معرف نام شما هستند، گزینه merge authors  request to  در کشوهای بالا فعال می‌شود. روی آن کلیک کنید. در این بخش اسکوپوس از شما می پرسد که آیا پروفایل مربوط به شماست یا خیر؟ پس از تایید از شما می‌خواهد شکلی از نام خود را انتخاب کنید که می‌خواهید از این پس در پایگاه با آن شناخته شوید.

  • 25- آیا چاپ مقاله در هر نشریه‌ای که در ISI نمایه‌شده است به معنای گرفتن امتیاز پژوهشی از طرف دانشگاه است؟

    خیر. موسسه اطلاعات علمی یا ISI (Institute for Scientific Information) یک نمایه استنادی با عنوان Web of Science (WOS) دارد و نشریاتی که در این نمایه قرار دارند، از اعتبار خوبی برخوردارند، اما مجلاتی که درجه IF گرفته باشند و در JCR قرار گیرند، امتیاز پزوهشی بیشتری دارند.

  • 26- آیا Impact Factor درج‌شده در وبگاه نشریه‌ها درست و دقیق است؟

    خیر. برای داشتن IF دقیق و درست باید به پایگاه JCR مراجعه و مجله مورد نظر را در آن جستجو کرد و IF آن را پیدا کرد.

  • 27- چطور همانندجویی فارسی انجام دهم؟

    همانندجویی پایان‌نامه‌های فارسی از طریق سامانه www.tik.irandoc.ac.ir   انجام می‌شود. دانشجو باید قبل از اینکه استاد راهنما پایان‌نامه را همانندجویی کند، در این سامانه به عنوان شخص حقیقی ثبت نام اولیه را انجام دهد. از قسمت نام‌نویسی،‌ نام‌نویسی حقیقی را انتخاب کنید. 2- تمام جاهای خالی مربوط به ثبت اطلاعات را با دقت تکمیل کنید. 3- هنگام نوشتن کدملی از انگلیسی بودن کیبورد اطمینان حاصل نمایید (بعد ازانگلیسی کردن کیبورد اعداد به صورت فارسی نمایش داده می‌شوند).

    برخی از اشکالاتی که ممکن است پس از مشابهت‌یابی گزارش شوند، عبارتند از:

    تکرار متن – ساختار نامناسب پاراگراف – چسباندگی واژه‌ها و ...

  • 28- چطور همانندجویی انگلیسی انجام دهم؟

    سرقت ادبی / علمی (Plagiarism) عبارت است از استفاده عمدی یا غیرعمدی از ایده‌ها، نظرات، نوشتارها و یا دستاوردهای دیگران به نام خود و بدون کسب اجازه از صاحب اصلی اثر. بررسی سرقت ادبی مقاله معمولاً برای نویسندگان و محققان دشوار است و آن‌ها برای شناسایی سرقت ادبی مقاله خود از نرم‌افزار بررسی سرقت ادبی استفاده می‌کنند. این کار رو از طریق سامانه های مختلفی که به نرم‌افزار iThenticate دسترسی داشته باشند، می‌توان انجام داد. درواقع،iThenticate   معتبرترین نرم‌افزار مشابهت‌یابی مقاله‌های انگلیسی است که از سوی بسیاری از مجلات معتبر استفاده می‌شود. به راحتی و بدون دردسر می‌توانید درصد مشابهت مقاله خود را با استفاده از این نرم‌افزار دریافت نمایید. تقریبا ۹۰ درصد از مجلات علمی معتبر دنیا برای تشخیص سرقت ادبی/ علمی از iThenticate استفاده می‌کنند.

  • 29- چگونه با وردپرس (WordPress) صفحه شخصی ایجاد کنم؟

    https://fa.wordpress.org

    وردپرس یک سامانه مدیریت محتوای رایگان و فوق‌العاده است. شما می‌توانید هر گونه وبگاهی را که تصور می‌کنید، در بستر این بن‌سازه/ سکو پیاده‌سازی کنید. پس از راه‌اندازی وردپرس، مدیر وبگاه می‌تواند از بخش مدیریت، تنظیمات وبگاه خود را پیکربندی و شخصی‌سازی کند. هر فردی با حداقل دانش کامپیوتری و بدون اینکه در حورزه برنامه‌نویسی و طراحی وب خیلی حرفه‌ای باشد می‌تواند با استفاده از این سامانه مدیریت محتوا، اقدام به ساخت وبوبگاه با وردپرس خود کند و حتی از این راه به صورت دورکاری و پروژه‌ای کسب درآمد کند.

    یکی از روش‌های ایجاد صفحه شخصی یا Home page در وردپرس استفاده از افزونه‌های وردپرس است.

     ایجاد صفحه اصلی با استفاده از افزونه Page Builderاین روش، روشی بسیار آسان است و نیاز به تسلط بر مهارت‌های طراحی یا کدنویسی ندارد. این افزونه به شما این امکان را می‌دهد تا با استفاده از یک رابط ساده و کشیدن (درگ) و انداختن یا ثبت (دراپ) اجزای مورد نیاز، به راحتی طرح‌بندی صفحه‌ خود را ایجاد کنید. افزونه

    Beaver Builder نیز یکی از افزونه‌های محبوب صفحه‌ساز برای افراد مبتدی است. این افزونه دارای ده‌ها قالب صفحه‌ اصلی و قابل تنظیم است که می‌توانید تنها با یک کلیک اقدام به نصب آن‌ها کنید. پس از نصب این افزونه و انتخاب قالب، می‌توانید آن را با استفاده از ابزارهای Point و Click ویرایش کنید. می‌توانید محتوای خود را با محتوا و تصاویر قالب جایگزین کنید و حتی با اضافه‌کردن حوزه‌ها (ماژول‌ها)، ابزارک‌ها و بخش‌های مختلف، این الگو را گسترش دهید. Beaver Builder همچنین، امکان دسترسی به Beaver Themer را به شما می‌دهد که به شما امکان می‌دهد تا بدون نوشتن کد، قالب دلخواه وردپرس خود را بسازید. به عنوان یک گزینه‌ جایگزین، می‌توانید افزونه elementor را نیز امتحان کنید. این افزونه یک افزونه‌ صفحه‌ساز وردپرس بسیار محبوب است. این افزونه با کشیدن (درگ) و انداختن یا ثبت (دراپ) کردن اجزای مورد نیاز شما قابل استفاده است.

    نکاتی در باره ایجاد وبگاه:

    *صفحه‌‌ اصلی وب وبگاه شما مهم‌ترین صفحه‌ وبگاه شماست که کاربران برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد حرفه، محصولات و خدمات شما به آن مراجعه می‌کنند.

    *توصیه می‌کنیم طرح صفحه‌ اصلی خود را تا حد ممکن ساده نگه دارید. تجربه‌ ما در توسعه‌ وبگاه‌های موفق نشان می‌دهد که کاربران، طرح‌های ساده‌تر را مفیدتر و بهتر از طرح‌های شلوغ و پیچیده می‌دانند.

    * سعی کنید از بی نظمی خودداری کنید، اما اطلاعات مهمی را که کاربران شما مایل به دیدن آن‌ها در صفحه‌ اصلی هستند مخفی نکنید. همچنین می‌بایست بر اساس سیاست‌های وبگاه، محتواهای خود را برای نمایش در صفحه‌ اصلی اولویت‌بندی کنید

پیوندها:
عنوان جدید
عنوان جدید