اهداف کلی مرکز

  • آموزش‌های مهارت محور توانمندسازی و دانش‌افزایی
  • نیاز‌سنجی و طراحی آموزش‌های مورد نیاز صنایع
  • اجرای آموزش‌های میان مدت ، دوره های عالی - مدیریت حرفه کسب و کار و مدیریت اجرایی(MBA-DBA)​​
  • کارگاه‌های آموزشی داخلی و بین المللی
  • آموزش‌های طرح نظام جامع کارکنان دولت
  • آزمون‌های استخدامی سازمان ها

اهداف تشكيل آموزش‌های تخصصی در صنعت آب ، برق و انرژی و صنایع مرتبط (گاز پتروشیمی نفت)

توجه خاصی كه در دهه اخیر در جهان به آموزش‌های تخصصی ضمن خدمت معطوف شده است ، حاكی از این حقیقت است كه این آموزش‌ها تنها راه تربیت نیروی انسانی متخصص و ابزار مهمی در ارتقاء كیفیت خدمات ، محصولات و ابداع و نوع آوری است .
با توجه به
اینكه رشد سریع تكنولوژی، تغییرات و تاثیرات عمیقی در مسائل اجتماعی و اقتصادی بدنبال داشته است، اتخاذ روش‌هایی كه هماهنگ كننده برنامه‌های آموزشی با توسعه تكنولوژی و تحول و متضمن تأمین نیروی انسانی ماهر و متخصص مورد نیاز آن باشد، اجتناب‌ناپذیر است.
تجربه و مطالعه نشان داده است كه یكی از مناسب‌ترین روش‌های آموزشی كه جوابگوی امر مزبور می‌باشد «دوره‌های آموزشی تخصصی كوتاه مدت» است. این روش بدین لحاظ حائز اهمیت است كه در ماهیت برنامه‌ها، مطالب و محتوای درسی فراگیران ویژگی‌های زیر مشاهده می‌شود:
  • 1- ملاك و معيار برای انتخاب مواد و موضوعات دوره‌های آموزشی كوتاه مدت(اعم از دروس عملی و نظری)، ايجاد مهارت‌ها برای جوابگويی به نيازهای متنوع مشاغل و روش‌های جديد و نوين كار و آماده ساختن افراد برای احراز شغلی مفيد و انجام كار مناسب و درخور شخصيت والای انسان، می‌باشد.

  • 2- محتوای برنامه‌های آموزشی، سازگاری انسان‌ها در برابر مسائل علمی و شايستگی آنان برای سازندگی کشور را، تضمين می‌نمايد.

  • 3- ايجاد مهارت‌های تخصصی از طريق شركت در دوره‌های تخصصی كوتاه مدت در زمره هداف اين دوره‌ها می‌باشد.

  • 4- برنامه‌های آموزشی دوره‌های كوتاه مدت در دو جهت يادگيری مهارت‌های علمی و فنی و تغيير رفتار سازمانی طراحی و اجرا می‌شود و يادگيری را در جهت تغيير رفتار مطلوب سازمانی، مهیا می‌سازد.

  • 5- هرچند كه دردوره‌های آموزشی ، آموزش مهارت‌ها به افراد برای انجام كارهای محوله اهميت دارد ، ليكن دردوره‌های مزبور نكاتی منظورمی‌شود تا كارآموزان با فراگيری آنها ضوابط ومعيارهای سازمانی را رعايت نموده وتاثير فعاليت‌های آنان درجهت اهداف سازمان افزون گردد.

  • 6- محتوای عمومی دوره‌ها ، نه تنها كارآموزان را با يافته‌های جديد علمی آشنا می‌نمايد ، بلكه آنان را قادر می‌سازد تا خلاقيت وابتكار تازه‌ای پديد آورند .

  • 7- از طريق شركت در دوره‌های آموزشی و آثار ايجاد مهارت‌های علمی وفنی وارتقاء مهارت براساس تغييرات فرآيندهای كار، اهداف وفعاليت‌های توليد تحقق خواهند يافت ، كه مهمترين اين اهداف عبارتند از :

  • 7-1- افزايش ميزان كمی وكيفی توليد وامورمحوله

  • 7-2- بهبود روش‌های عمليات پشتيبانی در امر توليد ، از قبيل برنامه‌ريزی دقيق برای روش‌های ارتقاء پروژه‌های فنی ، خدمات مهندسی ، تحقيقاتی و …

  • 7-3- بهبود روابط كار و ايجاد روحيه همكاری بين كاركنان

  • 7-4-تقليل ضايعات در توليد و حوادث كار

  • 7-5- هموار شدن راه رشد شغلی كاركنان و قبول مسووليت‌های بيشتر از طرف آنان

  • 7-6- بهبود يافتن روش‌های توليد و توزيع.

  • 7-7-ايجاد همبستگی بيشتر كاركنان با سازمان و واحدهای توليدی و ايجاد رضايت شغلی در آنها به لحاظ ارتقاء علمی كسب كرده شده.

  • 7-8- از بين رفتن تعارض بين اهداف سازمانی و خواسته‌های كاركنان

لازم به ذكر است كه شركت در دوره‌های آموزشی به مفهوم عام آن محدود به رشته‌های خاص نبوده و دامنه آن بسيار وسيع می‌باشد.

رسالت مركز

بطور خلاصه میتوان:
  • طراحی دوره‌های آموزشی مورد درخواست صنایع
  • برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی مورد نیاز صنایع
  • برگزاری آزمون‌های استخدامی بدو استخدام​​
  • انجام معادل‌سازی دوره‌های آموزشی
در زمره فعالیت‌های مرکز آموزش‌های تخصصی شهید عباسپور دانست
روند رو به رشد ظهور تکنولوژی‌های نوین در قرن حاضر و توسعه سریع دانش، علوم و فن‎اوری‎‌ها در عرصه جهانی، بقاء و توسعه سازمان‎‌ها را تحت تأثیر خود قرار داده و آنها را با تغییرات بسیار شگرفی روبرو کرده است. کلید اصلی و مهم‎ترین مؤلفه سازمانی که در سازگاری، ارتقاء و توسعه سازمان‎ها با توجه به این تغییرات وجود دارد، سرمایه دانشی یا سرمایه انسانی آن‎ها می‌‎باشد. امروزه سازمان‎هایی پیشرو محسوب می‌‎شوند که به امر توسعه و آموزش منابع انسانی تأکید و اهتمام دارند و در فعالیت‎های آموزشی به دو اصل ارتقاء اثربخشی و کارآیی آموزش توجه دارند. با اتخاذ این رویکرد استراتژیک در حوزه آموزش، تحقق چشم‌‎انداز، ماموریت‌‎ها و اهداف سازمانی برای سازمان‎ها تسهیل خواهد شد، از این رو سازمان‎ها ، در پی توسعه فرآیند آموزش خود براساس ایجاد هماهنگی فراگیر و برقراری ارتباط این اهداف و سیاست‎های سازمانی از یک‌سو و اهداف و کارکردهای آموزشی از سوی دیگر هستند. طراحی، ساخت، نصب، مدیریت و بهره‌‎برداری و تعمیر و نگهداری تجهیزات صنایع آب وبرق و انرژی نفت گاز و دیگر صنایع مرتبط‌ فرآیندهای صنعتی و شرکت‎ها، نیازمند کسب و ارتقاء مستمر اطلاعات و مهارت‎های روزآمد و متناسب با پیشرفت‎های دانش و فناوری در سطوح مدیریتی، کارشناسی و تکنسینی می‌‎باشد و در این راستا آموزش‎های عمومی و تخصصی کوتاه مدت تاکنون نقش بسیار مؤثر و حیاتی را ایفا نموده است.
طرح‌های رشد و ارتقاء در سطوح تکنسینی و کارشناسی که از سال‎ها قبل در وزارت نیرو به اجرا درآمد، به عنوان الگویی برای آموزش کارکنان، توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی (سابق) مورد توجه قرار گرفت و اکنون در بسیاری از دستگا0‎ها و مؤسسات ، طرح نظام جامع آموزش کارکنان به عنوان یک ساختار زیربنایی در اجرای آموزش حین خدمت كاركنان به اجرا درآمده است. این مرکز با بیش از چهل سال سابقه فعالیت‌های آموزشی و تخصصی و به عنوان پرچمدار آموزش‎های کاربردی در کشور شناخته می‌شود. این دانشگاه با برخورداری از اساتید با تجربه و مراوده مستمر با صنعت، و نیز در اختیار داشتن مجهزترین و کامل‌ترین مجموعه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و امکانات آموزشی و رفاهی مطلوب، همواره در كنار صنایع عظیم آب ، برق و انرژی نفت گاز و دیگر صنایع مرتبط كشور و برون مرزی بوده است و تلاش و همت خود را بر ارتقاء کیفیت و ثمربخشی آموزش‌‌ها، استفاده از شیوه‌‎های نوین در آموزش همچون آموزش از راه دور و تعریف و برنامه‌‎ریزی دوره‎ها براساس انتظارات صنعت استوار ساخته و با تجدید ساختارها و بازنگری فرآیندهای بکار رفته در آموزش‎‌های تخصصی و استقرارسامانه مدیریت آموزش سامانه مدیریت محتوی سازمانی و براساس وب، خود را برای پاسخ‌گویی به نیازهای آموزشی صنایع عآب ، برق و انرژی نفت گاز و دیگر صنایع مرتبط و ارائه آموزش‌های پویاتر و منسجم‌تر و با كارامدی بیشتر مهیا می‎سازد.