صفحه اصلی
کتاب «درآمدی بر نحو زبان آلمانی» منتشر شد
  • 46253 بازدید

کتاب «درآمدی بر نحو زبان آلمانی» تالیف دکتر کاوه بهرامی سبحانی، عضو هیات علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، کتاب «درآمدی بر نحو زبان آلمانی»  در 190 صفحۀ رقعی، با قیمت 280.000 ریال در سال 1399 توسط انتشارات دانشگاه شهید بهشتی منتشر شده است.

موضوع اصلی «نحو» مطالعه قواعدی است که بر اساس آن واژه‌ها با هم ترکیب می‌شوند و جمله را می‌سازند. نحو درعین‌حال فقط به تجزیه و تحلیل در سطح جمله بسنده نمی‌کند، بلکه حوزه مطالعه نحو همه ساختارهای زبانی است که در یک نکته اشتراک دارند: تلاش برای یافتن ارتباط‌ها در سطحی فراتر از واژه. واژه ارتباط‌های درونی را تعیین می‌کند و جمله ارتباط‌های بیرونی را. بررسی این ارتباط‌ها و معرفی روش‌های توصیف ساختارهای زبانی و قواعد آرایش جمله اصلی‌ترین مباحث حوزه نحو زبان را تشکیل می‌دهند.

کتاب درآمدی بر نحو زبان آلمانی با هدف معرفی مبانی نحو زبان آلمانی به مخاطبان فارسی‌زبان نوشته شده است. مخاطبان اصلی این کتاب دانشجویان رشته زبان و ادبیات آلمانی در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی‌ارشدند و علاقه‌مندان به حوزۀ زبان‌شناسی آلمانی نیز‌ـ به‌شرط تسلط نسبی به این زبان (در سطح B1)‌ـ می‌توانند از مطالب آن بهره‌مند شوند. این کتاب برای استفادۀ دانشجویان در درس‌های تحلیل دستوری (صرف)، تحلیل دستوری (نحو) و زبان‌شناسی تخصصی آلمانی نیز مفید خواهد بود.

کتاب حاضر نخستین اثر در حوزۀ زبان آلمانی است که به فارسی نوشته شده و در طرح و بررسی موضوع‌های آن روش توصیفی‌تحلیلی به‌کار رفته است. پیکره کتاب نیز مبتنی بر مثال‌هایی است که دستورنویسان آلمانی در کتاب‌های علمی دانشگاهی یا متون آموزشی مطرح کرده‌اند. برخی از مباحث مطرح‌شده در این اثر مانند چیدمان صفت و عناصر بسط‌دهنده گروه اسمی، انواع توصیف‌گرها، مفعول غیرصریح مستقل از فعل، حاکمیت و مطابقه حالت در زبان آلمانی نخستین بار است که در گفتمان زبان‌شناسی فارسی مطرح می‌شود.

 

افزودن نظرات