همزمان با بیست و نهمین دوره هفته کتاب و کتابخوانی؛

همایش«نجوای کتاب» برگزار شد/کتابخانه‌های برتر دانشگاه معرفی شدند

4083 بازدید

همایش«نجوای کتاب»، به‌مناسبت بیست و نهمین دوره هفته کتاب و کتابخوانی، با حضور جمعی از مسئولان دانشگاه و فعالان و علاقمندان حوزه کتاب و کتابخوانی، شنبه ۲۹ آبان‌ماه ۱۴۰۰ به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در این همایش که توسط کتابخانه مرکزی، مرکز اسناد و موزه دانشگاه شهید بهشتی و با همکاری دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی برگزار شد، دکتر حجت رسولی، مشاور رئیس دانشگاه و مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی؛ با ابراز خرسندی از برگزاری این همایش به جایگاه مهم و تاثیرگذار کتاب و کتابخانه در جامعه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: کتابخانه مرکزی به عنوان نماد باید جایگاه بسیار مهمی داشته باشد، در دانشگاه با این جایگاه فاصله داریم، امیدوارم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و همت و تلاش فعالان و متخصصان این عرصه شاهد رشد و اعتلای آن باشیم.

دکتر رسولی، با اشاره به پیشینه تاریخی و فرهنگی ایرانیان  و نقش کتاب در تمدن ایرانی تصریح کرد: ما ملتی هستیم که ریشه در عمق تاریخ داریم. در تمدن ایرانی کتاب، کتابخوانی و دانش نهادینه شده است. نوشتن از افتخارات تمدن ایران پیش از اسلام است؛ ترجمه متون ایرانی به عربی از اولین اقدامات پس از ورود اسلام به این سرزمین بود.  افتخار دوره اسلامی به دانش، علم و رهاوردهای علمی است، این دانش علاوه براینکه از آموزه‌های اسلامی سرچشمه می‌گرفت تکیه بر تمدن باستانی ایرانیان داشت. استفاده از تجربیات تمدن ایرانی موجب شکوفایی تمدن اسلامی شد.

مشاور رئیس دانشگاه و مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی، فرهنگ مکتوب را عامل استمرار فرهنگ و زبان دانست و افزود: تمدن ایرانی و زبان پارسی مهم‌ترین تمدن و زبانی است که اسلام با آن آشنا شد. ایرانیان چون با کتاب و کتابت آشنا بودند پس از آشنایی با اسلام زبان فارسی و فرهنگ و هویت ایرانی خود را حفظ کردند درحالیکه مردمان برخی کشورها پس از ورود اسلام دیگر به زبان باستانی خود صحبت نمی‌کنند.

دکتر شکری، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه؛ گفت: یکی از شاخص‌های مهمی که برای ارزیابی سطح سواد و فرهنگ در جوامع تعریف شده است میزان کتابخوانی است؛ تحقیقات نشان داده که سطح دریافت بشر از طریق مطالعه کتاب بالاتر از اطلاعات بصری است.  

ایشان با بررسی وضعیت چاپ و نشر در دوران کرونا اظهار داشت: آمار نشان می‌دهد علی‌رغم پیش بینی‌ها، وضعیت چاپ کتاب در دوران شیوع پاندمی کرونا با رشد همراه بوده؛ براین اساس شاهد رشد 10 درصدی نسبت به سالیان قبل هستیم. در سال 1398 ارزش بازار کتاب 600 میلیارد تومان که این رقم در سال 1399 به 4 هزار میلیارد تومان رسیده است. اما متاسفانه شاهد ورشکستگی کسب وکارهای مرتبط با صنعت چاپ هستیم، صنعت چاپ پنجمین صنعت قدرتمند در دنیاست که با توجه به شرایط موجود، با مشکلات و چالش‌های جدی دست به گریبان است.

معاون پژوهش و فناوری، با بررسی وضعیت کتاب در دنیا خاطرنشان شد: براساس آمار منتشر شده از سوی انجمن بینالمللی ناشران و سازمان IPA که وظیفه پایش حوزه چاپ کتاب را در دنیا برعهده دارند، کشورهای چین، آمریکا و انگلستان به ترتیب رتبه بیشترین میزان کتابهای چاپ شده را به خود اختصاص داده اند اما در حوزه فروش این آمار تفاوت دارد و کشور آمریکا رتبه نخست فروش کتاب را در دنیا دارد.

ایشان در خصوص وضعیت چاپ در دانشگاه شهید بهشتی گفت: سالانه به طور متوسط قریب به 200 عنوان کتاب توسط اعضای دانشگاه شهیدبهشتی منتشر می‌شود که یک چهارم این رقم توسط مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه چاپ می‌شود.

در ادامه دکتر مظاهری، رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی؛ در سخنانی به جایگاه کتابداران به عنوان طلایه‌داران معرفی کتاب و ترویج کتابخوانی در سطح کشور و جامعه جهانی اشاره نمود و پایین بودن سرانه مطالعه را یکی از چالش‌های توسعه در کشور دانست و برنامه‌ریزی جدی با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های به روز را یکی از راه‌حل‌های این چالش دانست.

دکتر رضوی رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد؛ با قدردانی از فعالیت‌های کتابداران دانشگاه در دوران پاندومی کرونا گفت: ما در کتابخانه مرکزی میراث‌دار و امانت‌دار دانش بشری هستیم و حفاظت و ترویج دانش وطیفه ماست.

ایشان از معرفی 5 نفر از اعضای هیات علمی به عنوان «کتابدار افتخاری» خبر داد و گفت: این اقدام شایسته با هدف ایجاد حلقه اتصال بین دانشجویان، کتاب و کتابخانه با مشارکت و همراهی پنج عضو هیات علمی دانشگاه آغاز شد.

در بخش دوم این همایش از کتابخانه‌های برتر دانشگاه تقدیر شد و کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی و کتابخانه پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور به عنوان کتابخانه برتر دانشگاه معرفی شدند. همچنین با اهداء کارت کتابداری، دکتر بابک شکری و دکتر شانت شهبازیان؛ اعضای هیات علمی دانشکده فیزیک؛ دکتر عباس احمدوند، عضو هیات‌علمی دانشکده الهیات و ادیان؛ دکتر فاطمه مهری، عضو هیات‌علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی و مهندس نوائی استاد بازنشسته دانشکده معماری و شهرسازی به‌عنوان «کتابدار افتخاری» معرفی شدند.

درانتهای این همایش، میزگرد تخصصی با حضور دکتر حاجی زین‌العابدین، مدیر کتابخانه‌های دانشگاه و منصور ضابطیان، نویسنده و  فعال حوزه کتاب برگزار شد.

​​​​​​​

​​​​​​​

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: