دکتر نصیری در نشست هم‌اندیشی روسای دانشگاه‌های معین کشور:

آغاز آموزش حضوری دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه شهید بهشتی از آواخر آبان

5499 بازدید

نشست برنامه‌ریزی و هماهنگی از سرگیری آموزش حضوری در دانشگاه‌ها با حضور روسای دانشگاه‌های معین و مادر کشور؛ معاونان اداری، مالی و مدیریت منابع؛ آموزشی؛ پژوهشی و فناوری؛ فرهنگی، اجتماعی و حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، رئیس سازمان امور دانشجویان، رئیس صندوق رفاه دانشجویان، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و رئیس امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه، روز چهارشنبه 19 آبان 1400 در وزرات علوم برگزار شد.

در نشست هم‌اندیشی روسای دانشگاه‌های معین کشور با معاونان وزارت علوم، بر ضرورت از سرگیری آموزش حضوری با تداوم آموزش‌های الکترونیکی تأکید و همچنین پیشنهادات دانشگاه‌ها در تنظیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بررسی شد.

دکتر نصیری قیداری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی؛ در این نشست در سخنانی از آغاز آموزش حضوری کلیه دانشجویان مقطع دکتری از اواخر آبان در دانشگاه شهید بهشتی خبر داد و مباحثی در خصوص «تدوین شیوه‌نامه حقوقی از سرگیری آموزش حضوری»، «تاکید بر اولویت سلامت دانشجویان اساتید و کارمندان»، «تامین منابع مالی برای تعمیر وتجهیز خوابگاه‌ها و هزینههای بالای تغذیه» مطرح نمود و پیشنهاد کرد، نحوه اطلاع از انجام واکسیناسیون کامل دانشگاهیان و نحوه برخورد با دانشجویانی که واکسن دریافت نکرده‌اند، مشخصاً اعلام شود و همچنین بر ضرورت اقدام دانشگاه‌ها براساس مصوبات شورای مدیریت آموزشی هر استان و طبق شرایط خاص هر استان تاکید کرد.

دکتر علی خطیبی، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم؛ اهداف تشکیل این جلسه را برنامه‌ریزی و هماهنگی برای آمادگی کامل از سرگیری آموزش حضوری دانشگاه‌ها؛ برنامه‌ریزی برای اداره امور جاری دانشگاه‌ها تا پایان سال ۱۴۰۰؛ پیشنهادات تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ و همچنین بررسی مسائل مربوط به همسانسازی حقوق اعضای هیات علمی و غیر هیات علمی اعلام کرد.

دکتر خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم؛ در این نشست اظهار داشت: دستاورد بزرگ ما در طول قریب به ۲سال شیوع بیماری کرونا، فراهم کردن زیرساخت‌های سخت افزاری آموزش الکترونیکی است؛ لذا یکی از سیاست‌های کلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این است که این دستاورد را حفظ کند و فناوری‌های نوین در آموزش را حتماً به کار گیریم و آموزش الکترونیکی به عنوان یک دستاورد مهم ادامه داشته باشد.

 

در این نشست تعدادی از روسای دانشگاه‌های مادر هر استان، نظرات و پیشنهادات خود را در این خصوص مطرح کرده و بر موارد زیر تاکید کردند.

_ بازگشایی دانشگاه‌ها و برگزاری کلاس‌های حضوری در دانشگاه‌ها تدریجی، پلکانی و به صورت گام به گام باشد. (ابتدا دانشجویان مقطع دکتری بعد دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و در ادامه کلاس‌های عملی دانشجویان مقطع کارشناسی)

_ چگونگی اطلاع از انجام واکسیناسیون کامل دانشگاهیان و نحوه برخورد با دانشجویانی که واکسن دریافت نکرده‌اند، مشخصاً اعلام شود.

ایجاد وحدت رویه در نحوه تعطیلی کلاس‌های دانشگاه‌ها با توجه به رنگ‌بندی کرونایی شهرها و موقعیت جغرافیایی هر دانشگاه

_ تاکید تداوم آموزش الکترونیکی در کنار آموزش حضوری

_ فعال بودن کارگاه‌های دروس عملی و آزمایشگاه‌ها

_ توجه به ساختار متفاوت هر دانشگاه قبل از هر تصمیم‌گیری

_ در نظر گرفتن مشکلات مالی و هزینه بالای تجهیز و تعمیر و مناسب‌سازی خوابگاه‌های دانشگاهی

_ توجه به تغذیه و مشکل چند برابر شدن قیمت غذای دانشجویی

_ هزینه بالای رعایت کردن پروتکل‌‌های بهداشتی در شرایط برگزاری کلاس‌های حضوری (رعایت فضای مورد نیاز برای هر دانشجو، مواد ضدعفونی کننده و ماسک و تجهیزات مورد نیاز برای پیشگیری از بیماری و )

_ فراهم آوردن شرایطی برای حمایت‌های مادی دولت علاوه بر کمک‌های وزارت علوم

_ توافق در ایجاد وحدت رویه در نظام پرداخت‌های درون دانشگاهی (هزینه‌های پرداخت حقوق و مزایای شاغلین دانشگاه‌ها که بخش اعظمی از بودجه دانشگاه‌ها را شامل می شود)

_ جدی گرفتن بحث بومی‌گزینی در شرایط کرونا چرا که دانشجویان بومی نیازی به استفاده از خوابگاه ندارند

_ در نظر گرفتن ابعاد حقوقی در بحث حضوری شدن دانشگاه‌ها و عواقب احتمالی آن​​​​​​​

 

 

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: