بررسی کارنامه آموزشی دانشگاه در سال 1399 در گفت و گو با دکتر افضلیان

18864 بازدید

دکتر افضلیان، معاون آموزشی دانشگاه شهید بهشتی در گفت و گو با روابط عمومی به تشریح عملکرد معاونت آموزشی دانشگاه در سال 1399 پرداخت.

معاون آموزش دانشگاه، با اشاره به تحول فرایند یادگیری پس از همه‌گیری ویروس کوید - ۱۹ در اوایل اسفند 1398، تصریح کرد: براساس تصمیم هیات رئیسه دانشگاه در تاریخ 6 اسفند 1398 مقرر گردید فعالیتهای آموزشی در اسرع وقت از سر گرفته شود؛ هماهنگی‌های لازم و برنامه‌ریزی صورت گرفت و در روز شنبه 10 اسفند 1398 کلیه کلاسهای روزانه دانشگاه در بستر مجازی به صورت همزمان آغاز شد. ارایه راهنمایی‌های لازم به اساتید و دانشجویان برای بهره‌بردای از سامانه یادگیری الکترونیکی دانشگاه همزمان آغاز و به مرور زمان تا پایان اسفند ۱۳۹8 تعداد زیادی از اساتید و دانشجویان در این محیط مشغول به تدریس و فعالیتهای آموزشی شدند. در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ کلاسهای دروس نظری برای بیش از ۱۹ هزار دانشجو دانشجو با همکاری بیش از 1200 استاد (تمام وقت و مدعو) در دانشگاه شهید بهشتی به صورت الکترونیکی و با استفاده از ابزارهای مبتنی بر شبکه و اینترنت برگزار شد. ضمن تاکید بر ارزیابی مستمر دانشجویان آزمون های میان ترم و پایان ترم نیمسال دوم 99-1398 و نیمسال اول 1400-1399 به صورت غیرحضوری برگزار شد.

دکتر افضلیان، از ایجاد «سازمان مجازی» برای انجام امور دانشگاه بدون توقف در دوران پاندومی کرونا خبر داد و افزود:  با ایجاد سازمان مجازی، جلسات شوراها و گروه های آموزشی دانشگاه با ایجاد123 اتاق مجازی، جلسات شورای آموزشی دانشکده ها با ایجاد 29 اتاق و نشست های شورای پژوهشی دانشکده ها با ایجاد 25 اتاق برگزار شد. برگزاری جلسات دفاع تحصیلات تکمیلی، جلسات مصاحبه دکتری، برگزاری جلسات وبینار با میانگین 100 وبینار در هفته در سطح دانشگاه و خارج از دانشگاه و همچنین برگزاری جلسات مصاحبه دانشجویان استعداد درخشان از دیگر فعالیت های سازمان مجازی دانشگاه شهید بهشتی بود.

وی افزود: خدمات آموزشی به دانشجویان در شرایط همه‌‌گیری کرونا و عدم حضور اکثریت دانشجویان با اتخاذ تدابیر ویژه‌ای تداوم یافت.  درخواست‌های آموزشی دانشجویان دریافت و ضمن پردازش آنها بر اساس مقررات آموزش،‌ اقدامات به موقع صورت گرفت. پذیرش غیرحضوری بیش از ۵۰۰۰ دانشجوی جدیدالورود و برگزاری نیمسال اول تحصیلی به صورت فشرده از اقدامات ویژه در سال جاری بود.

معاون آموزشی دانشگاه، با برشمردن برنامه ها و فعالیت های این معاونت در حوزه دانشجویان استعداد درخشان و پذیرش بدون آزمون، خاطرنشان شد: در سال تحصیلی 1400-1399 در دانشگاه شهید بهشتی، 300 نفر از 3227 داوطلب کارشناسی ارشد بدون آزمون پدیرفته شدند همچنین 5 نفر از پذیرفته‌شدگان المپیادهای علمی-دانشجویی کشور در مقطع کارشناسی ارشد پذیرش شدند. فراخوان عمومی پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد 1401-1400 اعلام شد و پس از ثبت نام و بررسی پرونده متقاضیان، پذیرش اولیه 422 نفر اصلی و 700 نفر ذخیره صورت گرفته است. در سال تحصیلی 1400-1399 تعداد 19 نفر از واجدین شرایط  در دوره دکتری بدون آزمون پذیرفته شدند.

دکتر افضلیان با اشاره فعالیت‌های مدیریت توسعه آموزش‌های آزاد گفت که «اجرای دوره های MBA و DBA»، «توسعه اشتغال پذیری دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی (توانش)» و «دوره‌های همگانی آزاد برخط (موک بهشتی)» طرح‌های آموزشی تهیه و تدوین شده در این مدیریت طی سال جاری هستند.

معاون آموزشی دانشگاه، از تدوین و ارائه طرح تحول در نظام نمره‌دهی دانشگاهی خبر داد و افزود: براین اساس دانشگاه شهیدبهشتی برای اجرای طرح ملی تحول در نظام نمره‌دهی دانشگاهی به کارفرمایی وزارت متبوع اعلام آمادگی نموده است. به منظور بهبود عملکرد و ارتقا فرایندها، سوابق و اسناد بالادستی، اهداف، وظایف، ساختار و اقدامات دفاتر و مراکز آموزش عالی آزاد دانشگاه‌های کشور و برخی دانشگاه‌های خارج از کشور بررسی و شناسایی شده است.

دکتر افضلیان افزود: در ادامه فرایند بازنگری و به‌روزرسانی برنامه‌های درسی در سال 1399 شش برنامه در مقطع کارشناسی،‌ ۱۴ برنامه در دوره کارشناسی ارشد و ۸ برنامه در مقطع دکتری مورد بازنگری کلی قرار گرفته است.  بعلاوه، در برنامه‌های درسی متعددی بازنگری‌های جزیی با هدف به‌روز رسانی این برنامه‌های انجام شده است.

دکتر افضلیان در پایان، ضمن قدردانی از تلاش‌های اساتید و کارکنان دانشگاه و دانشجویان عزیز در تطبیق با شرایط جدید و تداوم آموزش، سالی توام با سلامت و موفقیت را برای خانواده بزرگ دانشگاه شهید بهشتی آرزو نمود.

​​​​​​​

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: