Responsive Image

وبلاگ مرکز آموزشهای تخصصی

وبلاگ تازه های آموزش های حین خدمت و نواوری در فناوری آموزشهای تخصصی

ارائه آموزشهاي تخصصي در دروان شيوع بيماري ماشي از ويروس كرونا

امروزه سازمان‌هایی پیشرو محسوب می‌شوند که به امر آموزش، توانمندسازی و توسعه منابع انسانی تاکید و اهتمام ویژه دارند و توان افزایی شغلی و فردی مدیران و کارکنان را در اولویت اولشان قرار می‌دهند تا از این طریق، کارایی و اثربخشی آنان در سازمان و زندگی افزایش یابد.

آموزش منابع انسانی سازمان‌ها، در سراسر جهان به عنوان یکی از برنامه‌های حیاتی و راهبردی مدیریت در راستای دستیابی به سازمان‌های یادگیرنده شناخته شده است و این بدان دلیل است که دستیابی به اهداف و پیشبرد دیگر برنامه‌های سازمان، به کیفیت این عامل پیوند خورده است. سازمان یادگیرنده می‌تواند این گونه توصیف شود: سازمانی که آینده خودش را جست جو می‌کند و یادگیری را یک فرایند خالق و جاری برای اعضای خود در نظر می‌گیرد؛ سازمانی که پیشرفت، تغییرات و تحولاتش در جهت پاسخ به نیازها و خواسته‌های افراد درون و بیرون سازمان است. . این مجموعه، با هدف ارائه خدماتی همچون آموزش‌های سازمانی و مشاورهای به کارکنان، مدیران و اعضای هیأت علمی دانشگاه  و سایر سازمان‌ها و آحاد جامعه، ادامه فعاليت ميدهد

روند تعریف دوره های آموزشی در مرکز چگونه است؟

مدیریت فرآیند آموزش‌های سازمانی شامل چهار فاز می‌شود: فاز اول نیازسنجی، فاز دوم طراحی و برنامه‌ریزی آموزشی، فاز سوم اجرای آموزش و فاز چهارم ارزیابی اثربخشی.

تاکنون با توجه بازطراحی ساختار سازمانی، در حوزه کارکنان، دو فاز طراحی و برنامه‌ریزی آموزشی و اجرای آموزش جز مأموریت‌های مرکز و دو فاز نیازسنجی آموزشی و ارزیابی اثربخشی جز مأموریت‌های اداره کل برنامه ریزی و تحول سازمانی تعریف شده است. سوالی که اشاره کردید مربوط به فاز نیازسنجی است که از دو مسیر قابل بررسی است:

(۱) مسیر بالا به پایین که بر اساس سیاست‌ها و برنامه‌های مركز و با توجه به طراحی مشاغل و نیازمندی‌های هر شغل، دوره‌های آموزشی مورد نیاز مشاغل مختلف قابل احصاء است. در این مسیر، همکاران اداره هماهنگي   از منظر پست‌های سازمانی دوره‌های آموزشی مورد نیاز مشاغل مختلف  صنايع را احصاء نمودند. 

(۲) مسیر بعدی از پایین به بالا است که در آن، با توجه به نیازمندی‌های صنايع و سازمانهاي آموزش گيرنده طی یک سری نظرسنجی، نیازهای بدنه کارکنان و مدیران دریافت می‌شود. در این مسیر نیز در تعامل در تحول سازمانی و نیز در ارتباط مستمر با واحدهای مختلف صنايع ، عناوین نیازمندی‌های آموزشی کارکنان را دریافت و اولویت‌بندی و به این ترتیب سبد دوره‌های آموزشی مرکز به صورت فصلی رونمایی و در مسیر اجرا قرار می‌گیرد.

محتوای دوره‌ها و اجرای بر چه اساس تنظیم می‌شود؟

این مقوله در فاز دوم و سوم مدیریت فرایند آموزش قرار می‌گیرد. در این فازها در تلاش هستیم تا اهداف، مخاطبان خاص، شایستگی‌ها و سرفصل‌های دوره، شیوه برگزاری (حضوری، غیرحضوری آنلاین و غیره)، ابزارهای کمکی مورد نیاز، شیوه اجرا اعم از سخنرانی، کارگاهی  و غیره را بر اساس قالبی که برای طرح دوره ها داریم، در تعامل با مدرسان طراحی و برنامه‌ریزی نمائیم. در این فاز برنامه‌ریزی به منظور اجرا نیز تهیه و تنظیم می‌شود.

اثربخشی کلاس‌ها در رفتارهای سازمانی و انجام وظایف کارکنان چگونه ارزیابی می‌شود؟

بر اساس مدل‌های علمی، چهار سطح اثربخشی شامل: واکنش، یادگیری، رفتار و نتایج یادگیری داریم. بعد از برگزاری هر دوره، ارزیابی واکنشی از دوره توسط همه دانش‌پذیران از طریق سامانه‌های مدیریت آموزش مرکز انجام می‌شود و مجموعه عوامل مؤثر بر دوره مورد سنجش قرار می‌گیرد. معدل و میانگین ارزیابی واکنشی دوره‌ها در سطح خوبی است. از استادان دوره‌های مختلف نیز تقاضا می‌کنیم که آزمون‌های مستمر قبل، حین و انتهای طول دوره داشته باشند تا سطح یادگیری دانش‌پذیران مورد سنجش قرار بگیرد و هر یک از دانش‌پذیران متناسب با توانمندی‌هایی که در دوره از خود نشان می‌دهد موفق به گذراندن دوره یا مردود می‌شوند. در حوزه اثربخشی رفتار و نتایج لازم است تعامل با سازمانهاي آموزش گيرند صورت ميپذيرد  با توجه به پیچیدگی‌های این مراحل، اشاره داشت

استقبال کارکنان، مدیران سازمان هاي آموزش گيرنده  از دوره‌هاي آنلاين  چگونه بوده است ؟

با توجه به شیوع کوید ۱۹ مرکز آموزش‌های ضمن خدمت چه برنامه‌ای برای این شرایط در نظر گرفته و چه اقداماتی انجام داده است؟

با توجه به اینکه در انتهای سال گذشته ویروس کرونا در جهان شیوع پیدا کرد، قبل از ثبت اولین مورد ابتلاء در ایران، اولین دوره آموزشی با عنوان راه‌های پیشگیری از کرونا فروردين  ۱۳۹9 برگزار گرديد و این اولین دوره آموزشی با موضوع کرونا بود که در دانشگاه‌های کشور برگزار شد. در ادامه با توجه به روند پیشرفت ویروس کرونا، یک بازنگری سریع در شیوه اجرای دوره‌ها داشتیم و تلاش کردیم از رویکردهای آنلاین و محتوا محور استفاده کنیم و تا کنون بیش از  250عنوان دوره تخصصي و شغلي اختصاصي  در تعامل با مدرسان ضبط و تدوین كلاس برخط و مجموعه‌ای برای هر دوره آماده نموديم.

 

افزودن نظرات