صفحه اصلی
بازدید مسئولان کتابخانه مرکزی دانشگاه از کتابخانۀ مرکزی دانشگاه الزهرا
  • 12 بازدید

بازدید مسئولان کتابخانة مرکزی دانشگاه از کتابخانة مرکزی دانشگاه الزهرا در تاریخ 08/07/1403

روز یکشنبه به تاریخ هشتم مهر 1403 خانم دکتر صدقی (رئیس کتابخانة مرکزی) و خانم دکتر عبدالکریمی (معاون کتابخانة مرکزی) همراه با خانم‌ بینش‌پور (رئیس ادارة کتابخانه‌های دانشگاه) از کتابخانة مرکزی دانشگاه الزهرا بازدید کردند. در این دیدار خانم  لعبت درخشانی، رئیس کتابخانة مرکزی دانشگاه الزهرا، خانم مینا حدادی، مسئول دفتر ریاست و خانم دکتر اعظم آقایی، کارشناس مسئول کتابداری نیز حضور داشتند. معرفی بخش‌های گوناگون کتابخانة مرکزی و فعالیت‌های آن به شرح زیر معرفی شد:

کتابخانة مرکزی دانشگاه الزهرا در هفت طبقه (1- ، همکف، نیم‌طبقة اداری، 1، 2، 3 و 4) در حال خدمات‌رسانی است. سالن‌های مطالعه در چهار طبقه در کنار قفسه‌های کتاب‌‌های فارسی و عربی طراحی شده‌اند و خدمات‌رسانی به صورت قفسه‌باز می‌باشد. ساختمان کتابخانة مرکزی در سال 1397 ساخته شده و کتابخانه‌های اقماری این دانشگاه، جز کتابخانة دانشکدة ادبیات در کتابخانة مرکزی گرد هم آمده‌اند و کتاب‌ها نیز به ساختمان یاد شده منتقل شده‌اند. هر یک از دانشکده‌های ده‌گانة دانشگاه نرم‌افزار مستقلی را برای خدمات‌رسانی به کار می‌بردند که پس از تجمیع کتاب‌ها در کتابخانة مرکزی و تمرکز خدمات‌رسانی، استفاده از نرم‌افزار آذرسا به دلیل قبلیت‌های آن، درکتابخانة مرکزی مقرر گردیده است. در حال حاضر 14 کارشناس در کتابخانة مرکزی در حال خدمات‌رسانی به کاربران هستند.

ساعت کاری کتابخانه همه‌روزه از شنبه تا چهارشنبه از هشت صبح تا 15:30 است که در ایام آزمون‌های پایان ترم، تا ساعت 21 افزایش می‌یابد. در کتابخانة مرکزی دانشگاه الزهرا 250 هزار جلد کتاب نگهداری می‌شود که از میان آن‌ها 50 هزار جلد کتاب لاتین و 200 هزار جلد کتاب، فارسی و عربی است. پایگاه مورد استفاده برای دسترسی به منابع الکترونیکی gigalib  است. دسترسی به پایان‌نامه‌ها به صورت محدود در درون دانشگاه و بیرون از دانشگاه امکان‌پذیر است.

بخش ویژة روشندلان از زیرمجموعه‌های کتابخانه مرکزی است که در دیماه ۱۳۹۹ افتتاح شد. این مجموعه با انتقال منابع کتابخانة زهره قاسمی و تهیه تجهیزات جدید آغاز به کار کرد. منابع این کتابخانه شامل آثار ادبی، تاریخی و علمی به خط بریل و همچنین کتاب های گویا می باشد. رایانه مجهز به نرم افزار تبدیل متن به گفتار، رایانه مجهز به دستگاه بهدید برای درشت‌نمایی متن برای استفاده عزیزان کم‌بینا، دستگاه تایپ بریل دستی و هدفون برای استفاده از کتاب‌های گویا؛ از جمله تجهیزاتی است که برای این کاربران خاص فراهم شده است. با توجه به این که کتاب‌های گویای قدیمی بیشتر به صورت نوار کاست آرشیو شده‌اند، دستگاه تبدیل کاست به فایل دیجیتال نیز در اختیار کاربران قرار دارد. نظر به ضرورت سهولت دسترسی، محل این کتابخانه در طبقه همکف کتابخانه مرکزی در نظر گرفته شده است و تابلوهای به خط بریل در ورودی‌ها نصب‌شده‌اند.

موزة دانشگاه الزهرا در دست تجهیز است و  به دلیل تجهیز موزه و مناسب‌سازی فضای فیزیکی آن، در حال حاضر امکان بازدید از آن وجود ندارد.

 

افزودن نظرات