مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید بهشتی:

انسان برای دوری از ضرر و در مواردی که آگاهی به امور ندارد باید به متخصصان مراجعه کند

3065 بازدید

 

حجت‌الاسلام و المسلمین رجالـی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید بهشتی در گفـت‌و‌گـو با روابط‌عمومـی،  با بررسی عوامل موثر در امتنـاع برخی در تزریق واکسـن کرونا اظهـار داشت: در همه کشورها افرادی هستند که تمایلی به دریافت واکسن ندارند، این عدم تمایل در گروهی ناشی از این باور است که تزریق واکسن همراه با مخاطراتی است. در گروهی دیگر، ریشه در  روحیات و خلق و خوی فردی دارد به این معنی که عده‌ای همواره به توصیه‌ها بی‌توجه هستند و قانون گریزند. برخی از افراد هم هستند که با استعانت از طب سنتی براین باروند که سطح ایمنی بدن را بالا می بریم و نیازی به واکسن نداریم. افرادی هم هستند که با نگاه دینی، بیماری و شفا را در یـد قدرت خدا می‌دانند و تلاشی برای درمان و پیشگیری از بیماری انجام نمی‌دهند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبـری در دانشگاه، لزوم و ضرورت تزریق واکسن را از ابعاد اجتماعـی، عقلـی، دینـی و شرعـی توضیح داد و  با تاکید بر تزریق واکسن کرونا از منظر اجتماعـی، بیان داشت: اگر چیزی قانون شد افراد جامعه شایسته است تمکین کنند. مسائل اجتماعی چون مستقیم با مردم ارتباط دارد و می‌تواند سایر افراد جامعه را تحت تاثیر قرار دهد بسیار حائز اهمیت هستند. بی تردید انسان در برابر اجتماع مسئول است.

حجت‌الاسلام رجالی،  با بررسی قواعد عقلی در تزریق واکسن تصریح کرد: دفع ضرر محتمل یک قاعده عقلی است. قاعده دفع ضرر محتمل به این معناست که اگر انسان درباره موضوعی ظن و احتمال ضرر بدهد، با توسل به عقل، دفع آن لازم است و باید از ضرر احتمالی جلوگیری شود. از این منظر و براساس اصولی عقلی، انسان برای دوری از ضرر و در مواردی که آگاهی به امور ندارد باید به اهل فن و متخصصان مراجعه کند از این روست که در امر دین به مرجع و در علوم و حوزه‌های مختلف دانش به متخصص آن علم مراجعه می‌کنیم؛ در خصوص زدن واکسن و مقابله با بیماری و آنچه که به سلامت فرد و جامعه ارتباط دارد نیز باید به متخصص آن مراجعه کرد و با استماع نظرات پزشکان و متخصصان صاحب‌نظر، کاری را که به نفع و صلاح فرد و جامعه است انجام داد.  

ایشـان ادامه داد: پزشکان متخصص تاکید دارند که در حال حاضر، تزریق واکسن بهترین راه مقابله با پاندومی کروناست که الحمدالله با همت جناب آقای رئیسی، رئیس جمهور محترم بر واکسیناسیون عمومی، طی ماه‌های گذشته شاهد کاهش چشمگیر مرگ و میر هموطنانمان در اثر بیماری کرونا و همچنین میزان شیوع و ابتلا هستیم.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه،  با تشریح دلایل توجه به اسباب مادی و معنوی شفای بیماری‌ها در دین اسلام، تاکید کرد: گاهی شاهد طرح سوالهایی هستیم با این مضمون که "اگر خدا شفادهنده است چرا باید واکسن تزریق کنیم؟" در پاسخ به این پرسش باید گفت همه امور دنیا در دست خداست، ولی خداوند شفا را در اسباب و علل گذاشته است، مثلا خاصیت درمان را در عسل قرار داده است و فرمود: فِيهِ شِفاءٌ لِلنَّاسِ. به عبارت  دیگر، اگرچه شفا دهنده اصلی خداست که همین طور است اما این شفا از مجرای امور معنوی از طریق دعا و توسل به اولیاء الهی و از مجرای امور مادی یعنی با مراجعه به طبیب و مصرف دارو حاصل می‌شود. ارتباط با خدا برای دفع بلا، امری قطعی است اما در دین، به اسباب مادی و معنوی توامان توجه شده است؛ انسان دیندار به خدا توسل می‌کند و برای پیشگیری و درمان بیماری به سراغ اسباب مادی نیز می رود، این دو مکمل هم هستند. در روایت نیز آمده است که خداوند با استفاده از اسباب، امور را تدبیر می‌کند؛ یعنی اگر خداوند قرار باشد عنایتی به بنده‌اش روا دارد، از طریق  اسباب و علل مادی که ویژگی‌ها و خواصی را در آن قرار داده، این عنایت را جاری خواهد داشت.

حجت‌الاسلام رجالـی، با نقل روایتـی، افـزود: حضرت موسی (س) دچار بیماری شد، بنی اسرائیل برای درمان بیماری پیشنهاد مصرف دارویی را به ایشان داد؛ حضرت فرمود من نیازی به دارو نمی‌بینم تا خداوند خود شفا عنایت فرماید؛ بیماری آن حضرت طولانی شد تا اینکه خداوند متعال به موسی وحى کرد، به عزت و جلالم سوگند تا معالجه نکنی تو را شفا نخواهم داد. در قلب حضرت موسی گله‌ای به وجود آمد، خداوند به وی فرمود، خواستی حکمت مرا به توکل خودت باطل کنی اما توجه کن که چه کسی جز من شفا را در آن گیاه و دارو قرار داده است، لذا حضرت از آن دارو استفاده کرد و خداوند نیز شفاعت عنایت فرمود.

ایشــان  در ادامه با اشاره به فتوای مراجع تقلید در خصصوص واکسن کرونا گفت: بررسی قواعد عقلی، حقوقی، اجتماعی و شرعی نشان از ضرورت رعایت توصیه‌ها در مواجهه با بیماری کرونا دارد و لازم است در مقابله با بیماری‌های جمعی به توصیه متخصصان عمل نماییم زیرا در برابر جامعه و دیگران مسوول هستیم و اگر مسبب بیماری باشیم برای اهمال، باید پاسخگو باشیم. مراجع هم در خصوص واکسیناسیون فتوا دادند و بر اقدام برای تزریق تاکید کردند از جمله، از مقام معظم رهبری استفتاء شده که «اگر طبق مقررات زدن واکسن الزامی شود، تکلیف چیست؟» فرمودند: «اگر حکومت اسلامی با ملاحظه مصالح عمومی کشور، مقرراتی را اعلام کند، همه باید عمل کنند». آیت الله مکارم شیرازی هم پاسخ دادند: « لازم است در این زمینه بر اساس تشخیص و توصیه متخصصان عمل نمایید.» آیت الله جوادی آملی هم‌ تاکید کردند: «مومنان نباید در کاری که تخصص ندارند، اظهارنظر کنند، ضمن آن که نباید دیگران را از تزریق واکسن ترساند.» آیت‌الله حسین نوری همدانی نیز به استفتایی در خصوص تزریق واکسن کرونا پاسخ دادند: «تبعیت و موافقت لازم است.»

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه،  در پایان بر مسوولیت اجتماعی فرد در قابل دیگران تاکید کرد و خاطرنشان شد: کوتاهی کردن نسبت به دریافت واکسن می‌تواند تبعات فردی و اجتماعی قابل ملاحظه‌ای در پی داشته باشد و انسان با بی‌توجهی، سبب بیماری و گرفتاری شخص دیگری شود در این صورت قطعا در پیشگاه خداوند متعال مسئول است. امیدوارم اعضای هیات علمی  و کارکنان محترم و دانشجویان عزیز با توجه به مسوولیت اجتماعی خویش برای سلامت خود و خانواده بزرگوارشان و همچنین سلامت جامعه، نسبت به دریافت واکسن و رعایت توصیه‌های بهداشتی اقدام نمایند. 

​​​​​​​

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: