رئیس اداره بهداشت و درمان دانشگاه شهید بهشتی:

واکسن یکی از ابزارهای قوی در دسترس، در مقابله با کووید ۱۹ است/ضرورت تزریق دز یادآور

3279 بازدید

​​​​​​​

دکتر ویدا مفید، رئیس اداره بهداشت و درمان دانشگاه شهید بهشتی؛ با تشریح راه‌های کنترل ویروس کرونا گفت: برای مهار پایدار همه‌گیری جهانی ویروسی مثل ویروس کرونا، تقریبا اتفاق نظر وجود دارد که تنها راه کنترل، ایمنی درصد زیادی از جمعیت است که این ایمنی از دو راه ایجاد می شود، یکی ابتلای جمعیت بزرگی به بیماری است که کرونا جمعیت بسیار زیادی را مبتلا و روانه بیمارستان کرده و متاسفانه جان بسیاری را گرفته است و شمار قابل‌ملاحظه‌ای هم با عوارض طولانی بیماری دست به گریبان هستند اگرچه ممکن است این جمعیت به طور طبیعی مصون شوند ولی دوام این ایمنی بعد از ابتلا به بیماری چند ماهی بیشتر نیست و بسیار هم پر هزینه است. راه دوم برای مهار و کنترل بیماری، مسیر منطقی و تجربه شده واکسیناسیون سراسری است

وی با اشاره به عملکرد واکسن در بدن تصریح کرد: واکسن به معنای استفاده از بخشی از میکروارگانیسم عامل بیماری‌زا به عنوان محرک سیستم ایمنی بدن است که فرد سالم دریافت می‌کند تا در آینده همچنان سالم بماند به این معنا که اگر در آینده با آن ویروس مواجهه داشت قبل از آنکه میکرو ارگانیسم تکثیر پیدا کند و علائم بیماری ظاهر شود، سیستم ایمنی بدن آن را شناسایی کرده و از بین ببرد.

دکتر مفید با تاکید بر پیچیدگی و حساسیت فرآیند ساخت واکسن اظهار داشت: واکسن به عنوان پیشگیری سطح اول در نظر گرفته می‌شود و چون به انسان سالم تزریق می‌شود باید در پروسه ساخت و تولید آن نظارت بسیار دقیقی انجام شود؛ به همین علت فرآیند تولید  بسیار سخت و پیچیده ای دارد و قابلیت تولید واکسن در همه کشور ها وجود ندارد. خوشبختانه ‏ در ایران پنج تولید کننده واکسن کرونا توانستند تاییدیه سازمان غذا و دارو را دریافت کنند و از این جهت نقطه قوتی در زمینه واکسن کرونا برای ماه‌ها و سال‌های آینده خواهیم داشت. البته در مقایسه با برخی کشورها دسترسی ما به واکسن کمی با تأخیر انجام شد ولی خوشبختانه بعد از فراهم شدن واکسن، سرعت ارائه خدمات واکسیناسیون خوب بود و مشارکت بسیار بالای مردم نشان دهنده ‏اعتماد و فرهنگ‌ غنی مردم ما بود.

 رئیس اداره بهداشت و درمان دانشگاه، با بررسی آمارهای موجود از میزان افراد واکسینه شده در کشور گفت: خوشبختانه در حال حاضر در گروه سنی بالای ۵۰ سال، پوشش واکسن نوبت اول و دوم بالای ۹۰ درصد است و بیشترین تعدادی که دز سوم را دریافت کرده‌اند نیز افراد با سن بالای ۵۰ سال هستند. براساس آمارها، در یک هفته اخیر گروه سنی ۴۰ تا ۵۰ سال بیشترین دز سوم را دریافت کرده‌اند. طبیعتا گروه سنی پایین تر از ۱۸ سال عقب‌تر هستند چرا که واکسیناسیونشان دیرتر شروع شده است.

وی، بر لزوم رعایت پروتکل‌ها تاکید کرد و افزود: باید به این نکته هم توجه شود که نباید با دریافت واکسن در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و زدن ماسک سهل‌انگاری کنیم و صددرصد نمی‌توان گفت که واکسن معجزه می‌کند؛ موضوع مهمی که باید به آن توجه کرد تکمیل واکسیناسیون در اولین فرصت و نیز رعایت همه دستورالعمل‌های بهداشتی است.

دکتر مفید، در خصوص میزان اثر بخشی واکسن‌های تزریق شده در مقابل سویه‌های مختلف ویروس کرونا گفت: اکنون واکسن یکی از ابزارهای قوی در دسترس، در مقابله با کووید ۱۹ است و علیرغم افزایش میزان بروز بیماری در برخی کشورها در یکماه اخیر، خوشبختانه مرگ و میر به‌هیچ وجه به اندازه پیکهای  قبلی نبوده است و این امر می‌تواند تا حد بسیار زیادی نشان‌دهنده اثربخشی واکسیناسیون باشد. در حال حاضر واریانت اومیکرون بعد از سویه دلتا نظام سلامت و درمان بسیاری از کشورها را با اختلال مواجه کرده است. خوشبختانه ما وضعیت خوبی داریم و این موضوع در نتیجه اعتماد مردم و اقدام برای واکسیناسیون و تلاش مسئولان و کادر درمان جهت تسریع در این امر رخ داد.

رئیس اداره بهداشت و درمان دانشگاه، بر ضرورت تزریق دز یادآور تاکید کرد و افزود: برای حفظ وضعیت باثبات فعلی ضروریست که در سطح گسترده دز بوستر تزریق شود. به همه همکاران بزرگوار و دانشجویان عزیز توصیه می‌کنم طبق دستورالعمل وزارت بهداشت (سه ماه پس از دریافت دز دوم در افراد بالای ۱۸سال) برای تزریق دز بوستر اقدام نمایند.

دکتر مفیـد در پاسخ به این سوال که کـدام واکسـن کرونا را در دوز سـوم تزریق کنیـم؟ خاطـرنشان شـد: افرادی که در دز اول و دوم، واکسن های سینوفارم، برکت و بهارات دریافت کرده‌اند بعد از سه ماه می‌توانند واکسن‌های مشابه دزهای قبل یا آسترازنکا و پاستو کووک پلاس تزریق نمایند. گروهی که در دزهای اول و دوم، پاستو کووک پلاس تزریق کرده‌اند بعد از 28 روز باید همان واکسن را دریافت نمایند؛ آن دسته از افرادی که در دزهای اول و دوم آسترازنکا و اسپوتنیک تزریق نموده‌اند بعد از سه‌ماه می‌توانند از واکسن‌های آسترازنکا و یا پاستو کووک پلاس استفاده نمایند.​​​​​​​

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: