یادداشت دکتر وجدانی به مناسبت ولادت پیامبر اکرم (ص)

16773 بازدید

دکتر فاطمه وجدانی، دانشیار دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی؛ به‌مناسبت ولادت پیامبر اکرم (ص)  یادداشتی به شرح زیر منتشر کرده است که در ادامه می‌خوانید:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

آیه آیه، همه جا، عطر جنان می آید
وقتی از حُسن تو صحبت به میان می آید

امروز سالروز میلاد بزرگ مردی است که شوری عظیم و تحولی عمیق در جهان هستی برانگیخت؛ او "انتخاب" شد تا ماموریت راهبری عظیم ترین و عمیق ترین حرکت تحولی جهان را بر عهده بگیرد. 
آفریدگار هستی او را انتخاب کرد تا هدایت و تربیت احسن مخلوقاتش -انسان- را به دست او بسپارد؛ او را انتخاب کرد تا به واسطه نور علم و مهر و شجاعت و عدالت و اخلاق نیک او، جهان تاریک را روشنایی بخشد. 
 به حق می توان او را موفق ترین فرد در "تحول آفرینی حق- مدار" در جهان دانست؛ که هنوز هم، آشنایی با افکار و رفتار و گفتار و آئین متقن‌اش، جان‌های پاک و مشتاق حقیقت و عدالت را غرق معرفت و امید می کند.
شاید زمینه‌هایی هم چون: برخورداری از والدینی پاک سرشت و نیک سیرت، تربیتی آگاهانه، مشفقانه و معنوی، و نیز خودسازی های منظم، جدی و مجاهدانه، شایستگی این توفیق را در او ایجاد کرد  تا به عنوان الگویی نه تنها برای مردمانی در قلمروی جغرافیایی و تاریخی محدود، بلکه به عنوان اسوه کامل انسانیت برای جهانیان انتخاب و معرفی شود: " لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ "(1) 
او را از پس قرون و اعصار، تا حدی شناختیم و با جاذبه خصلت های نیک او، عاشقش شدیم ... " وَإِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيمٍ"(2)؛ او پیامبر و راهنمای ما شد؛ الگوی ما شد؛ پدر ما شد(3)، عشق ما شد؛ همه چیز ما شد ...
اکنون، ما نیز معلمانی هستیم و داعیه داران تحول‌آفرینی در جوانان عزیز کشورمان؛ از او آموخته‌ایم که مسیر معلمی و معرفت‌بخشی را باید با عشق و رحمت پیمود؛ با صبوری و با بی تاب رشد دیگران بودن(4) 
و چقدر شوق انگیز است که سال تحصیلی جدید را همزمان با میلاد "رحمه للعالمین" آغاز می کنیم؛ چقدر افتخارآفرین است که شروع تکاپوی علمی و آموزشی ما در سال جدید، مقارن است با سالروز میلاد صادق آل محمد (ع)، اسوه جهادگری علمی و فرهنگی؛ او که با موقعیت‌شناسی، سخاوت علمی، سعه صدر و ارائه الگوی عملی، شاگردان فراوانی را به نیکی تربیت کرد.
پر برکت باد میلاد خاتم پیامبران، محمد مصطفی(ص) و امام جعفر صادق (ع) بر همه همکاران گرامی.

(1)    احزاب، 21
(2)    قلم، 4
(3)    رُوِيَ عَنِ اَلنَّبِيِّ (ص): «أَنَا وَ عَلِيٌّ أَبَوَا هَذِهِ اَلْأُمَّةِ» (البرهان في تفسير القرآن،  جلد۲،  ص۷۷)
(4)    "مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى" (طه، 2)

 

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: