جلسه دفاع از اولین رساله دکتری رشته سنجش از دور و سامانه اطلاعات جغرافیایی برگزار شد

5550 بازدید

جلسه دفاع از اولین رساله دکتری در رشته سنجش از دور و سامانه اطلاعات جغرافیایی، 19 دی 1400، در مرکز مطالعات سنجش از دور و GIS  دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

در این جلسه حمید ابراهیمی، دانشجوي دوره دکتري رشته سنجش از دور و سامانه اطلاعات جغرافیایی، از رساله دکتری خود با عنوان «برآورد پیکسل مبنای دقت نقشه‌های پوشش اراضی مبتنی بر الگوریتم‌های یادگیری ماشینی ترکیبی و داده‌های آموزشی محدود» با راهنمایی دکتر علی اکبر متکان و دکتر بابک میرباقری، با درجه عالی دفاع کرد.

در این رساله با توجه به اهمیت نقشه‌های پوشش اراضی در کاربردهای مختلفی نظیر برنامه‌ریزی محیطی، مدیریت منابع طبیعی و مطالعات اقلیمی، رویکردی مکانی برای ارزیابی دقت نقشه‌های پوشش اراضی ارائه شده است. در این تحقیق با بهره‌گیری از  الگوریتم‌های یادگیری ماشینی ترکیبی به برآورد مکانی دقت نقشه‌های پوشش اراضی با داده‌های زمینی محدود پرداخته شده و به منظور کاهش تاثیرات منفی مساله کلاس نامتوازن از روش‌های متوازن‌سازی سطح داده استفاده شده است. در این مطالعه الگوریتم‌های یادگیری ماشینی در ده سایت مطالعاتی از ایران مورد ارزیابی و تحلیل قرار گرفتند. براساس نتایج بدست آمده، استفاده از رویکرد ارائه شده می‌تواند منجر به ارتقای قابل توجه فرآیند ارزیابی دقت نقشه های پوشش اراضی شود.

​​​​​​​

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: