با حضور رئیس دانشگاه شهید بهشتی بررسی شد؟

چرا اعتراضات دانشجویی آمریکا شکل گرفت

164 بازدید

دکترسیدمحمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی شنبه شب 15 اردیبهشت ماه 1403 مهمان ویژه برنامه زنده تلویزیونی «به افق فلسطین» شبکه افق با موضوع به خشونت کشیده شدن اعتراضات‌ دانشگاهی در غرب، بود.

دکترآقامیری به تحلیل اعتراضات در دانشگاه های آمریکا پرداخت و به سوالات مجری به شرح زیر پاسخ داد.

چرا اعتراضات ضد اسرائیلی در غرب حالا شدت گرفته است؟

او اظهار کرد: اعتراضات در آمریکا مختص دانشگاه‌ها نیست و مردم ایالات متحده هم در تظاهرات مختلفی، جنایات اسرائیل را محکوم کرده‌اند، در دیگر کشورها همچون اسپانیا هم شاهد تظاهرات میلیونی بودیم.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی افزود: کشتار بی رحمانه کودکان، چیزی نیست که وجدان عمومی بشریت به راحتی از آن بگذرد، و این جنایت هولناک را رژیم صهیونیستی به وفور مرتکب شده و اسرائیل را در سطح جهان رسوا کرده است.

به گفته او، اعتراضات مردمی و دانشجویی در غرب برگشت‌پذیر نیست، اسرائیل یا باید عقب بنشیند یا اینکه جنایاتش را بیشتر کند که فعلا راه دوم را انتخاب کرده است.

آزادی بیان غربی با یک شرط ثابت

آقامیری تصریح کرد: آزادی دارای مفهومی است که اگر همه لوازم آن همراهش نباشد، معنایی ندارد؛ آنجا که در آغاز جنگ غزه، روسای سه دانشگاه آمریکا به سنا احضار و سپس برکنار شدند، همه چیز را نشان داد.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی گفت: آزادی از نوع غربی، زمانی معنا دارد که با منطق خودشان سازگار باشد، برخوردی که امروز با دانشجویان صورت گرفته حتی در کشورهای دیکتاتوری هم معمول نیست.

در سال 1401 پلیس ایران وارد هیچ دانشگاهی نشد

او با بیان اینکه سال 1401 اتفاقی افتاد و دختری ایرانی فوت کرد که موجب ناراحتی همه ما شد، ولی با برنامه‌ریزی‌های قبلی، جنگی ترکیبی را علیه جمهوری اسلامی به راه انداختند تصریح کرد: دشمن با تحریک احساسات، جوانان را به خیابان آورد ولی مدیریت صحیحی صورت گرفت؛ پلیس ما کشته داد ولی نکشت، و من خودم شاهدم که پلیس وارد هیچ دانشگاهی نشد ضمن اینکه یک صدم برخوردهایی که امروز در آمریکا می‌بینیم، حداقل من در دانشگاه شهید بهشتی ندیدم.

آقامیری افزود: فقط یک خانم بود که خودش تمایل چندانی برای ادامه تحصیل ندارد و همکاران من پیگیر کارش بوده‌اند؛ بقیه بعد از آزادی دوباره به دانشگاه برگشتند و درسشان را ادامه دادند.

دعوت از دانشجویان اخراجی آمریکایی تعارف نیست

در ادامه مجددا حسینی با آقامیری رئیس دانشگاه شهید بهشتی به گفت‌وگو نشست؛ این دانشمند هسته‌ای کشورمان اظهار کرد: برخی دانشگاه‌های ما همرده دانشگاه‌های آمریکایی و اروپایی رشد کرده‌اند و در حوزه پزشکی، از بعضی از آنها بالاتریم، بنابراین دعوت از دانشجویان اخراجی آمریکایی برای ادامه تحصیل در ایران، یک تعارف نیست.

او افزود: به بیش از 50 نفر از روسای دانشگاه‌های آمریکا ایمیل ارسال کردم تا هم فعال بودن خود را نشان دهیم و هم از آنها بخواهم در مقابل خشونت بالای پلیس در قبال دانشجویان اعتراض کنند.

منبع: افق

 

میتوانید این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید: